071 - 526 1893

FAQ

Hieronder vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen door zorgverleners en de antwoorden daarbij. Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op of vraag het uw lokale vertegenwoordiger uit de Stuurgroep.

Hoe kan ik voor collega's een account aanvragen voor het register en/of VastePrik?

Een account voor het HemoNED register en/of het VastePrik dashboard voor zorgverleners kan door de contactpersoon* worden aangevraagd bij de MRDM Servicedesk:

E-mail: servicedesk@mrdm.nl
Telefoon: 088 - 5700 030.

*Bij de eerste aanvraag in 2017/2018 heeft elk ziekenhuis een contactpersoon(en) opgegeven bij MRDM.

Ik wil het e-mailadres of 06-nummer van een VastePrik gebruiker wijzigen.

Voor VastePrik gebruikers wordt een account aangemaakt op basis van het e-mailadres en 06-nummer dat geregistreerd staat in het HemoNED Register.

Het komt voor dat dit niet meer klopt door bijvoorbeeld spelfouten in het e-mailadres  of dat de gebruiker een ander e-mailadres of 06-nummer wil gebruiken.

Zorgverleners moeten dan de 'Procedure voor het wijzigen van het e-mailadres of 06-nummer' volgen.

Procedure Zorgverleners wijzigen e-mailadres of 06-nummer

Waarom moet bij het vernieuwde VastePrik dashboard ook worden ingelogd met een SMS code?

Bij het vernieuwde VastePrik dashboard (die in oktober 2020 gelanceerd is) moeten zorgverleners inloggen door middel van 2-factor authenticatie. 2-factor authenticatie houdt in dat u – naast uw gebruikersnaam en wachtwoord – inlogt met een code die u via SMS ontvangt op uw mobiele telefoon. Stichting HemoNED licht hier toe waarom dit nodig is.

Waarom is een SMS code nodig?
Inloggen met 2-factor authenticatie is een hele veilige manier van inloggen. U gebruikt namelijk iets wat u weet (wachtwoord) met iets wat u heeft (mobiele telefoon). Hierdoor wordt het voor hackers onmogelijk gemaakt om met gehackte wachtwoorden in te loggen in VastePrik.

Privacy en veiligheid heel belangrijk
We vinden het met z’n allen steeds belangrijker dat de apps en websites die we gebruiken goed beveiligd zijn en dat onze privacy gewaarborgd wordt. Dit is nog belangrijker voor apps en websites die gevoelige gegevens bevatten zoals gezondheidsgegevens. VastePrik is hier een voorbeeld van. De overheid volgt hierin de nieuwe privacy wet (AVG) en stelt 2-factor authenticatie verplicht voor apps en websites die gezondheidsgegevens bevatten. HemoNED volgt de overheid hierin.

Ik kan of wil geen 06-nummer doorgeven
Voor het ontvangen van de SMS code wordt u gevraagd uw 06-nummer door te geven aan MRDM (via de lokale HemoNED coordinator in uw ziekenhuis). Om een SMS code te kunnen ontvangen is het voldoende wanneer u een ‘simpele’ mobiele telefoon heeft waarmee u SMS berichten kunt ontvangen, dit kan ook een werktelefoon zijn. Zonder 06-nummer kunt u helaas geen gebruik maken van VastePrik.

Hoe kan ik een patiënt in het HemoNED register overhevelen naar een ander HBC?

Wanneer een hemofilie behandelcentrum (HBC) een patiënt in het HemoNED register wil overhevelen naar een ander HBC moet er eerst akkoord zijn van beide HBCs. Vervolgens moet de overdracht aangevraagd worden bij de MRDM Servicedesk via servicedesk@mrdm.nl. Welke stappen u hiervoor moet volgen wordt uitgelegd in het Stappenplan dat u hieronder kunt downloaden.

Ik heb een probleem met de VastePrik webpagina.

Wanneer u (of een patiënt van u) een technisch probleem heeft met de VastePrik webpagina (en/of app), bijvoorbeeld het vastlopen van de webpagina, inlogproblemen of andere bugs, dan kunt u contact opnemen met de servicedesk van MRDM:
E-mail: servicedesk@mrdm.nl
Telefoon: 088 - 5700 030.

Meer inhoudelijke vragen/wensen over VastePrik, bijvoorbeeld items die u graag toegevoegd ziet worden aan de webpagina, kunt u voorleggen aan Stichting HemoNED via de contactgegevens op deze website.

Mijn patiënt heeft nog geen inloggegevens voor VastePrik ontvangen.

Wanneer uw patiënt aangeeft nog geen inloggegevens voor VastePrik te hebben ontvangen kunt u als zorgverlener het volgende doen:

  1. Check in het HemoNED register of het e-mailadres & 06-nummer van de patiënt juist zijn ingevoerd. Wanneer deze onjuist zijn en gewijzigd moet worden, volg dan de procedure voor het wijzigen van een e-mailadres.
  2. Verwijs uw patiënt naar de procedure voor het verkijgen van inloggegevens elders op deze website. Wanneer het e-mailadres & 06-nummer van de patiënt juist zijn ingevoerd krijgt de patiënt binnen 1 dag een e-mailbericht van MRDM met zijn/haar inloggegevens. Het kan zijn dat de patiënt deze e-mail over het hoofd heeft gezien of per ongeluk heeft verwijderd.
  3. Wanneer de patiënt alsnog niet kan inloggen bij het volgen van de procedure in stap 2, neem dan contact op met de servicedesk van MRDM:
    E-mail: servicedesk@mrdm.nl
    Telefoon: 088-5700030.

Hoe kan ik patiënten aanmelden voor de VastePrik app?

U kunt als volgt een patiënt aanmelden voor de VastePrik app:

  1. Geef uw patiënt de informatiefolder en het toestemmingsformulier.
  2. Beantwoord eventuele vragen van de patiënt.
  3. Bewaar het door de patiënt getekende toestemmingsformulier.
  4. Registreer de gegevens van de patiënt in het Nederlands Hemofilie Register, inclusief het e-mailadres & 06-nummer van de patiënt.
  5. De patiënt ontvangt automatisch binnen een week een e-mail van MRDM met informatie over hoe de patiënt kan inloggen in VastePrik.

Zie ook de korte Handleiding voor het aanmaken van een VastePrik account voor patiënten in het HemoNED Register.

Hoe kan ik een patiënt verwijderen uit VastePrik?

Wanneer een patiënt aangeeft dat hij wil stoppen met VastePrik en zijn/haar gegevens verwijderd wil hebben uit VastePrik moet een hemofilie behandelcentrum de volgende stappen nemen:

  1. Verwijder het e-mailadres en 06-nummer van de betreffende patiënt uit het HemoNED register.
  2. Stuur een bericht naar de MRDM Servicedesk met de vraag om op verzoek van een patiënt zijn/haar VastePrik gegevens te verwijderen.
  3. MRDM verwijdert de gegevens en stuurt een bevestiging van verwijderen gegevens naar het behandelcentrum waar de aanvraag vandaan kwam.
  4. Het hemofilie behandelcentrum bericht de patiënt dat de gegevens zijn verwijderd.

>>FAQ zorgverleners

Wij helpen u graag verder

neem contact op