FAQ
Hieronder vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen door deelnemers en de antwoorden daarbij. Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op.
Ik heb een probleem met de VastePrik app en/of webpagina.
Wanneer u een (technisch) probleem heeft met de VastePrik app en/of webpagina dan is dat enorm vervelend!
Contact
Meld uw probleem bij de Servicedesk van MRDM! Het helpt enorm voor de ontwikkelaar wanneer u uw probleem zo specifiek mogelijk beschrijft, bij voorkeur met screenshots of een filmpje erbij.
E-mail: servicedesk@mrdm.nl
Telefoon: 088 - 5700 030.
Netwerk probleem
Het kan zijn dat er een probleem is met uw netwerkverbinding. Verander het netwerk van WiFi naar 4G (of andersom) en bekijk of dit uitmaakt.
Verouderde versie / besturingssysteem
Check bij de App Store of Google Play Store of u de laatste versie van de app op uw telefoon geïnstalleerd heeft. De VastePrik app wordt alleen ondersteund op mobiele telefoons die de laatste of 1-na-laatste versie van het (iOS of Android) besturingssysteem hebben. Check bij de Instellingen van uw telefoon of er een software-update van uw besturingssysteem beschikbaar is.
Opnieuw inloggen of installeren
In veel gevallen helpt het om opnieuw in te loggen of om de cache (tijdelijke dataopslag) te verwijderen door de app opnieuw te installeren. Hoe u dit kunt doen staat stap voor stap uitgelegd in het document "VastePrik instructies herinstallatie app" wat u hieronder kunt downloaden.
Schakel iemand anders in
Vraag een vriend of familielid om de app te downloaden op zijn/haar mobiele telefoon en log daar op in, kijk of u daar dezelfde problemen ondervindt.
Lees verder in het bestand 'Tips bij (het melden van) problemen' wat u nog meer kunt doen.
Meer inhoudelijke vragen/wensen over VastePrik, bijvoorbeeld items die u graag toegevoegd ziet worden aan de app, kunt u voorleggen aan Stichting HemoNED.
Ik heb geen inloggegevens voor VastePrik.
Om gebruik te kunnen maken van VastePrik moeten uw e-mailadres en 06-nummer (juist) geregistreerd staan in het Nederlands Hemofilie Register. Zodra uw HBC de juiste gegevens heeft ingevoerd ontvangt u binnen een week een e-mail van MRDM met uw VastePrik inloggegevens.
Wanneer uw gegevens al juist waren geregistreerd kunt u via de knop ‘Wachtwoord vergeten’ op de inlogpagina van de VastePrik app een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik op de link voor meer Tips bij het inloggen.
Heeft u na een week nog steeds geen inloggegevens en/of een nieuw wachtwoord ontvangen, neem dan contact op met de MRDM Servicedesk:
E-mail: servicedesk@mrdm.nl
Telefoon: 088 - 5700 030.
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Wachtwoord bekend
Is uw wachtwoord bij u nog bekend maar wilt u deze graag wijzigen?
- Log in bij de VastePrik app
- Ga naar het menu "Profiel"
- Kies voor 'Verander wachtwoord' en maak een nieuw wachtwoord aan.
Wachtwoord vergeten
Bent u uw huidige wachtwoord vergeten?
- Ga naar de inlogpagina van de VastePrik app
- Klik op de knop 'Wachtwoord vergeten?'
- Vul uw e-mailadres & 06-nummer in waarmee u bekend bent bij HemoNED
- U krijgt per e-mail een tijdelijk wachtwoord toegestuurd
- Log hiermee in en maak een nieuw wachtwoord aan.
Waarom krijg ik een foutmelding bij het scannen van een medicijnflesje?
Wanneer u met de VastePrik app de QR code op een medicijnflesje scant bij het toevoegen van een infusie krijgt u een foutmelding te zien: 'Er is geen voorraad van deze medicatie gevonden.' Dit komt omdat de QR code op een flesje niet hetzelfde is als de QR code op de medicatieverpakking.
Bij het toevoegen van nieuwe medicatie aan de voorraad scant u de medicatieverpakking. Bij het scannen van een flesje kan de app de code van het flesje niet uitlezen en geeft de app een foutmelding.
Download voorbeelden van codes die wel/niet gescand kunnen worden
Hoe ga ik nu verder?
U kunt op twee manieren verder gaan:
- Bij het toevoegen van een infusie scant u de QR code op de medicatieverpakking (in plaats van het flesje).
- Bij het toevoegen van een infusie kiest u handmatig de juiste medicatie uit het lijstje.
De scanfunctie werkt niet (goed).
Een aantal tips wanneer de scanfunctie in de VastePrik app niet of niet goed werkt:
- Geef toegang tot uw camera.
Ga naar de Instellingen op uw telefoon en zoek daar de app VastePrik op. Stel in dat de app toegang mag krijgen tot uw Camera. - Scan de juiste QR-code.
Een medicatiedoosje kan meerdere QR-codes bevatten. Probeer ze allemaal wanneer een code niet werkt. Lees hier meer tips over de juiste QR-code. - Heb geduld.
Het scannen van een QR-code kan wat langer duren dan u verwacht, dus wacht iets langer (max. 1 minuut). - Stuur (een foto van) de verpakking op.
Het kan zijn dat de app de QR-code op uw medicatieverpakking (nog) niet herkend, omdat de fabrikant de QR-code nog niet aangepast heeft naar de nieuwe Europese standaard. Maak een goede foto van de QR-code op de medicatieverpakking en stuur deze per mail naar servicedesk@mrdm.nl (of stuur de verpakking zelf op naar Stichting HemoNED). - Voer de medicatie handmatig in.
Heeft u alle tips geprobeerd en werkt het scannen nog steeds niet? Voer dan de medicatie handmatig in. Zie de FAQ die hierbij hoort.
Wat betekent de melding 'Let op! Profylaxe is nog niet bevestigd!' in het Dossier?
Wanneer u een infusie invoert maar deze niet bevestigt, dan wordt de infusie als concept opgeslagen in het Dossier en staat er als waarschuwing bij: 'Let op! Profylaxe* is nog niet bevestigd!'. Dit gebeurt ook wanneer u een ingevoerde infusie wilt wijzigen maar de wijziging vervolgens niet bevestigt. U kunt de infusie als nog bevestigen of verwijderen, dit wordt hieronder toegelicht.
*In plaats van 'Profylaxe' kan er ook 'Risicomoment', 'Bloeding' of 'Nabehandeling' staan.
Infusie bevestigen
- Klik in het Dossier op het potloodje bij de betreffende infusie.
- Klik op 'Ja' wanneer gevraagd wordt of u de infusie wilt aanpassen.
- Check de ingevoerde gegevens en klik op het pijltje rechts bovenin.
- Klik nogmaals op het pijltje rechts bovenin om te infusie te bevestigen.
Infusie verwijderen
- Klik in het Dossier op het prullenbakje bij de betreffende infusie.
- Klik op 'Ja' wanneer gevraagd wordt of u de infusie wilt verwijderen.
- De infusie is verwijderd uit het Dossier.
Waarom kan ik niet inloggen met een pincode?
Bij de vernieuwde VastePrik app kunt u niet meer inloggen met een pincode. Maar u kunt nu eenvoudig inloggen met FaceID (gezichtsherkenning) of TouchID (vingerafdruk), afhankelijk van het type telefoon dat u heeft. Dit stelt u in onder de menu optie "Profiel".
Wanneer u VastePrik gebruikt via de online webpagina kunt u alleen inloggen met een wachtwoord. Dit wachtwoord kunt u zelf aanmaken en ook weer wijzigen via de menu optie "Profiel".
Bij de eerste keer inloggen moet u ook een cijfercode invoeren die u via SMS ontvangt op uw mobiele telefoon. Dit wordt voor de veiligheid af en toe herhaald.
Waarom en hoe moet ik bij de vernieuwde VastePrik inloggen met een SMS code?
Bij de vernieuwde VastePrik moeten gebruikers inloggen door middel van 2-factor authenticatie. 2-factor authenticatie houdt in dat u – naast uw gebruikersnaam en wachtwoord – inlogt met een code die u via SMS ontvangt op uw mobiele telefoon. Stichting HemoNED licht hier toe waarom dit nodig is.
Waarom is een SMS code nodig?
Inloggen met 2-factor authenticatie is een hele veilige manier van inloggen. U gebruikt namelijk iets wat u weet (wachtwoord) én iets wat u heeft (mobiele telefoon). Hierdoor wordt het voor hackers onmogelijk gemaakt om met gehackte wachtwoorden in te loggen bij VastePrik.
Privacy en veiligheid heel belangrijk
We vinden het met z’n allen steeds belangrijker dat de apps en websites die we gebruiken goed beveiligd zijn en dat onze privacy gewaarborgd wordt. Dit is nog belangrijker voor apps en websites die gevoelige gegevens bevatten zoals gezondheidsgegevens. VastePrik is hier een voorbeeld van. De overheid volgt hierin de nieuwe privacy wet (AVG) en stelt 2-factor authenticatie verplicht voor apps en websites die gezondheidsgegevens bevatten. HemoNED volgt de overheid hierin.
Gebruik SMS code tot minimum beperkt
Stichting HemoNED begrijpt ook goed dat gebruikers het storend vinden om steeds te moeten inloggen met een wachtwoord én een SMS code. Daarom is het gebruik van de SMS code tot een minimum beperkt. Dit moet in ieder geval de eerste keer dat u inlogt. Daarna zal dit nog een enkele keer gevraagd worden om de veiligheid van VastePrik te kunnen blijven garanderen. Na de eerste keer kunt u ook inloggen met een Touch ID (vingerafdruk) of Face ID (gezichtsherkenning).
Ik kan of wil geen 06-nummer doorgeven
Voor het ontvangen van de SMS code wordt u gevraagd uw 06-nummer door te geven aan uw hemofilie behandelcentrum en/of MRDM. Om een SMS code te kunnen ontvangen is het voldoende wanneer u een ‘simpele’ mobiele telefoon heeft waarmee u SMS berichten kunt ontvangen. Wanneer u geen mobiele telefoon heeft kunt u ook het mobiele nummer van een familielid doorgeven. Helaas is het niet mogelijk VastePrik te gebruiken zonder een mobiele nummer. Er wordt uiterst zorgvuldig omgegaan met uw persoonlijke gegevens waaronder uw 06-nummer. Stichting HemoNED licht dit verder toe in een privacy document.
Hoe kunt u uw 06-nummer (laten) registreren?
Geef uw 06-nummer door aan uw hemofilie behandelcentrum of aan de MRDM Servicedesk. U krijgt dan uw VastePrik inloggegevens per e-mail toegestuurd. Het kan wel enige tijd (maximaal 2 weken) duren voordat dit geregeld is.
MRDM Servicedesk
E-mail: servicedesk@mrdm.nl
Telefoon: 088 - 5700 030
Extra accounts instellen
Bij de nieuwe VastePrik app is het wenselijk dat elk account (e-mailadres) gekoppeld is aan een uniek 06-nummer. Wanneer u met meerdere familieleden VastePrik gebruikt moet ieder familielid een eigen account hebben. Via de MRDM Servicedesk kunt u ook extra inlogaccounts aanvragen voor familieleden. Voor deze accounts moet u zowel een e-mailadres als een 06-nummer opgeven. U kunt maximaal 4 accounts opgeven.
Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen waarmee ik kan inloggen in VastePrik?
Voor VastePrik gebruikers wordt een account (inloggegevens) aangemaakt op basis van het e-mailadres & 06-nummer dat u heeft doorgegeven aan uw Hemofilie Behandelcentrum (HBC) en dat geregistreerd wordt in het HemoNED Register. Het komt voor dat het e-mailadres in het register niet klopt door bijvoorbeeld spelfouten of dat u een ander e-mailadres wilt gebruiken. U kunt dan het volgende doen:
- Geef de gewenste wijziging van het e-mailadres door aan uw HBC.
- Uw HBC zal bij MRDM een aanvraag doen om het e-mailadres te wijzigen. Tot die tijd kunt u gebruik maken van uw oude e-mailadres.
- U krijgt bericht wanneer u kunt inloggen met uw nieuwe e-mailadres. Dit zal normaal binnen 2 weken zijn.
- In VastePrik moet u dan eerst uitloggen voordat u kunt inloggen met uw nieuwe e-mailadres.
Bij een kleine wijziging kunt u ook zelf een aanpassing van het e-mailadres aanvragen bij MRDM. Deze procedure staat verder uitgewerkt in de 'Procedure Deelnemer voor wijzigen e-mailadres' welke u hieronder kunt downloaden.
Hoe voeg ik informatie toe over een eerdere bloeding?
Het kan voorkomen dat u bij een eerder geregistreerde bloeding informatie wilt toevoegen of wijzigen. Het is hierbij belangrijk dat u de al geregistreerde bloeding aanpast. Voeg nooit een nieuwe bloeding toe wanneer de informatie van toepassing is op een eerdere bloeding! Bij een eventueel onderzoek wordt de bloeding anders (onterecht) twee keer meegeteld. Het aanpassen van een eerdere bloeding doet u als volgt:
- Ga naar het menu "Dossier" in VastePrik.
- Klik op het potloodje bij de betreffende Bloeding.
- De geregistreerde Bloeding wordt dan weer geopend. U kunt nu items aanpassen of informatie toevoegen in het tekstveld 'Omschrijving'.
- Sla de Bloeding weer op.
Ik kan geen datum (in het verleden) invoeren.
Alle datums kunnen in VastePrik worden ingevoerd, behalve datums in de toekomst. Enkele praktische tips hierbij:
Scrollen
Bij het klikken op een datumveld wordt de 'kalender' daaronder geopend. Dit is echter niet altijd direct zichtbaar op het scherm. Scroll hiervoor verder naar beneden.
Verander eerst de maand
Verander bij de datum eerst het jaar (indien van toepassing), dan de maand en dan pas de dag.
Voorbeeld: u wilt op 1 januari 2021 de datum invoeren van 30 december 2020. Wanneer u eerst de dag verandert van 1 naar 30 kan dat niet (de app ziet dan de datum van 30 januari 2021, wat op dat moment in de toekomst ligt). Verander eerst 2021 -> 2020, dan januari -> december, dan 1 -> 30.
Hoe vul ik mijn medicatievoorraad of infusies in zonder de scanfunctie te gebruiken?
U kunt medicatie toevoegen aan het menu "Beheer voorraad" met én zonder het gebruik van de scanfunctie. Om uw medicatie handmatig toe te voegen volgt u de volgende stappen:
- Ga op het startscherm naar het menu "Beheer voorraad".
- Klik op de blauwe button "Voorraad toevoegen".
- Sla het eerste item over ("Scan de QR- code....in te vullen").
- Ga direct door naar de vraag "Welke medicatie wilt u toevoegen?".
- Klik op het vakje eronder ("Selecteer...") en kies de juiste medicatie uit de drop-down lijst.
- In de volgende vraag "Welke dosering heeft de medicatie?" komt nu een drop-down lijstje tevoorschijn met de beschikbare doseringen bij de gekozen medicatie. Kies de juiste dosering.
- Vul vervolgens de rest van de items in en sla uw medicatie op in de voorraad.
Bij het toevoegen van een infusie kunt u de vraag "Scan de QR code op de verpakking om de medicatie in te vullen:" overslaan en uw medicatie product handmatig selecteren uit de drop-down lijst onder de vraag "Welke medicatie heeft u gebruikt?".
Bij mijn voorraad staat dat de medicatie 'over datum is', terwijl dit niet zo is.
Op het moment dat u handmatig nieuwe medicatie aan uw voorraad toevoegt kunt u helemaal onderaan het formulier de "Verloopdatum" van de medicatie instellen. Wanneer u deze niet instelt staat de Verloopdatum automatisch op de datum van vandaag (invoerdatum). De volgende dag krijgt u dan de melding dat uw medicatie 'over datum' is. U kunt dit als volgt oplossen:
Scannen
Bij het toevoegen van nieuwe medicatie door middel van scannen wordt de juiste Verloopdatum direct uitgelezen en ingevuld.
Opnieuw invoeren
Helaas is het (nog) niet mogelijk om bij uw voorraadbeheer alleen de Verloopdatum van medicatie aan te passen. U zult de medicatie moeten verwijderen (rode prullenbakje) en opnieuw moeten invoeren, nu inclusief juiste verloopdatum.
Melding negeren
U kunt er ook voor kiezen de melding 'over datum' te negeren. Het heeft verder geen gevolgen voor het registreren van uw infusies.
Ik wil de app gebruiken zonder voorraadbeheer, kan dat?
De VastePrik app kan niet gebruikt worden zonder het registreren van medicatie in het menu "Beheer voorraad". U kunt er wel voor kiezen om uw voorraadbeheer zo beperkt mogelijk in te vullen, namelijk alleen de productnaam, de dosering en het aantal flesjes (mag ook een fictief aantal zijn bijv. '100').
Hoe kan ik VastePrik voor twee kinderen gebruiken?
U kunt VastePrik voor meerdere personen invullen, bijvoorbeeld voor 2 kinderen. In de vernieuwde VastePrik app werkt dit als volgt:
- U ontvangt van MRDM inloggegevens voor beide personen.
LET OP: de gebruikersnaam en het (tijdelijke) wachtwoord is voor iedere persoon anders!
Wanneer u het wachtwoord de eerste keer wijzigt kunt u wel hetzelfde wachtwoord instellen voor beide personen. Het 06-nummer waarop u de SMS code ontvangt is ook voor beide personen hetzelfde. - Ga naar VastePrik en klik op 'Voeg een gebruiker toe'. Log in voor persoon A en vul de VastePrik app in.
- Ga naar het menu item 'Profiel' en klik onderaan op 'Uitloggen/van account wisselen'.
- Kies op het inlogscherm opnieuw voor 'Voeg een gebruiker toe' en log nu in met de gegevens voor persoon B. Vul VastePrik in voor persoon B.
- Op het inlogscherm zijn nu zowel persoon A als persoon B opgeslagen.
Waarom staat er in het Dossier bij een infusie 'Geschreven door:'?
Wanneer uw zorgverlener - in overleg met u - een infusie toevoegt via de VastePrik module voor zorgverleners, dan komt er bij deze infusie te staan 'Geschreven door: naam zorgverlener'. Wanneer u zelf een infusie invoert komt er geen naam bij te staan.
Mocht u het niet prettig vinden dat uw zorgverlener infusies/bloedingen bij u registreert en/of bent u het niet eens met de invoer, neem dan contact op met uw Hemofilie Behandelcentrum.
Ik kan geen infusie invoeren.
Om een infusie te kunnen registreren in de VastePrik app moet u eerst uw medicatie voorraad invullen in het menu "Beheer voorraad".
Kan ik mijn infusie het beste registreren als profylaxe, bloeding, risicomoment of nabehandeling?
Bij het registreren van een infusie in de VastePrik app kan gekozen worden uit 4 verschillende aanleidingen voor de infusie: Profylaxe, Risicomoment, Bloeding of Nabehandeling. Wanneer kiest u welke?
Profylaxe
Bij Profylaxe registreert u de infusies die u 'uit voorzorg' toedient volgens een vast schema zoals afgesproken met uw hemofilie zorgverlener. Dit profylaxe schema betreft een standaard product en dosering wat volgens een standaard ritme wordt toegediend. Gebruikers die 'on demand' gebruiken zullen dus geen profylaxe infusies registreren.
Risicomoment
Bij Risicomoment registreert u de infusies die u toedient omdat u denkt een hoger risico te lopen op een bloeding door een activiteit die u gaat ondernemen, bijvoorbeeld sporten of een dagje uit. Dit kan een extra infusie, een verschoven infusie of een infusie met een afwijkende dosering zijn.
Bloeding
Bij Bloeding registreert u een nieuwe bloeding en de eerste infusie die u in het kader van deze bloeding heeft toegediend. Let er op dat u alle infusies die u in de periode erna in het kader van deze bloeding (extra) toedient niet registreert als Bloeding maar als Nabehandeling. Registreer verder nooit tweemaal dezelfde bloeding, maar vermeld wijzigingen of opmerkingen bij de 'oorspronkelijke' bloeding.
Nabehandeling
Bij Nabehandeling registreert u de tweede en volgende infusies die u toedient na een bloeding of de infusies na een ingreep. Dit kan een extra infusie, een verschoven infusie of een infusie met een afwijkende dosering zijn.
Hoe kan ik mij aanmelden voor de VastePrik app?
U kunt zich als volgt aanmelden voor de VastePrik app:
- U ontvangt van uw Hemofilie Behandelcentrum (HBC) een informatiefolder en een toestemmingsformulier.
- Lees de informatie zorgvuldig door.
- Onderteken het toestemmingsformulier en overhandig deze aan uw HBC.
- Uw HBC registreert u in het Nederlands Hemofilie Register, inclusief uw e-mailadres & 06-nummer.
- U ontvangt een e-mail van MRDM met informatie hoe u kunt inloggen in VastePrik.
Ik wil stoppen met VastePrik, hoe kunnen mijn gegevens verwijderd worden?
Wanneer u overweegt te stoppen met VastePrik raden we u aan dit eerst met uw hemofilie behandelaar te bespreken. Besluit u alsnog dat u uw gegevens verwijderd wil hebben uit VastePrik, dan kunt u de volgende stappen nemen:
- Vraag uw hemofilie behandelcentrum om uw e-mailadres en 06-nummer (nodig voor het VastePrik account) uit het HemoNED register te verwijderen.
- Uw hemofilie behandelcentrum stemt dan vervolgens met MRDM af dat uw VastePrik gegevens uit de database worden verwijderd.
of
- Vraag bij de MRDM Servicedesk aan dat uw e-mailadres en 06-nummer (nodig voor het VastePrik account) uit het HemoNED register worden verwijderd.
- MRDM verwijdert vervolgens ook uw VastePrik gegevens uit de database en stemt dit af met uw hemofilie behandelcentrum.